23 March 2011

Food for thoughts 1

Antipasti 1:

We are more connected than ever before, with the advancement in telecommunications, except with the person/people who is/are sitting right beside you.

Isn't this a pathetic paradox that we are facing right now?

Antipasti 2:

We are currently living in a world with too much lighting. It's a contradicting remark to be made, since at the break of dawn of human civilization, to produce and preserve light have been the most difficult things to do, until Thomas Edison came up.

Darkness and Light both coexist to define the dimensions around us and to create a space for "ambient luminescence"-finding light in the surroundings.

How can we preserve darkness?




22 March 2011

Inspirations from small little things.

A cliche quote flashes through, when I try to pen down my thoughts.

"Life is like a box of chocolate. You never know what you will get next."

After the stressful Humanities exam, I was so relieved that I just had this random decision: Take a mp3 player, a debit card and student ID, a Mars bars, with a phone and a camera, ride on the Barclays Cycle Hire bike.

A random action, brings in unexpected thoughts and experience.

You try to cycle as far as possible, yet try to keep each cycling cycle to be within 30mins, because it's free. After that first 30mins, you will have to pay extra 1pound.

The toughest part is to cycle to places you have never been before, and try to find the docking platforms for the bike.

That's seriously a challenge. And actually when I think about it, it has been such a long time I never exercise properly.

Cycling gives you a sense of serenity with the presence of refreshing air, as well as an exhilarating experience in zooming past the cars and lorries on the road.

The second part is an unplanned visit to UCL Barlett School of Architecture.

For the first time, I think that engineering is part of architecture, and architecture is part of engineering. Both of them require each others to coexist.

For the first time, I heard about organic building and performative ecologies.

Amazing things happen when you least expect.

I think I begin to like what I have chosen. From time to time, I feel that as much as I choose EEE, the course chooses me as well.

Engineering in abstract dimensions.

Cool ideas occur when you let your mind soars free and runs wild.



21 March 2011

夜曲

寂静的深夜,睡意渐浓,却更清晰地听见,回忆的呐喊。

翻来覆去的过去,在现在里,无法熟睡。

我想,越想弄清楚,越模糊。

等待黎明,期待曙光,不再害怕黑暗里的安静。


18 March 2011

致世界的一封信

致:世界

在今年的春季,可被喻为“最动荡的花开”。

中东的起义,显示着社会的思维已慢慢发展,了解到一个民主的国家,会带来繁荣,开明,和自由,当然这些东西还未到来时,一定的人命必须要牺牲掉。

最重要的是,让我们看见了勇于改变的决心。 一个人,一个社团,一个民族,或是一个国家,最可怕的是那保守的理念,束缚了你的思想。不改变,就永远不会进步。

还有,就是关于日本的天灾。

台风,9.0级的地震,和可能发生的火山爆发,再加上核能厂的爆炸事件,已经几乎把整个日本打垮了。

可是,日本人依旧在拼搏。那永不言弃的精神,让人钦佩之余,也让大家了解到,在二战时期经历了两次的原子弹轰炸的日本,在短短60 多年的时间,科技和生活水平的提升,不是没有道理的。

在这次的天灾里,最让人佩服地五体投地的是,“福岛50”。

明明知道会被高浓度的辐射量害死,他们依然披上战甲,努力去用海水冷却那些还在沸腾的核能芯。

据说,其中一位“福岛50”的成员,送了一封简讯给了他的妻子。

“我不会来了”。短短几个字,却包含了他为国牺牲的决心,和对他妻子的深爱。在这个时期,让我们看见了人世间,是还有温暖的。

义无反顾,不顾一切的去拯救国家,是一个异常沉重的使命。他们,不是军人,不是特种部队;他们只是核能厂的员工,只是有个家庭必须承担的小市民。

但是,却拥有超乎常人的胆量,爱国精神,和使命感。

有批评指出,这次的日本天灾,是对日本人二战所种下的祸根。物理循环的道理。甚至,有中国网民还嘲笑日本人的遭遇。

我想说的是,历史里,日本的确占领了整个亚洲。在中国最为熟知的是七七卢沟桥事件和南京大屠杀, 身为华人,当然这些无法原谅。当他们侵占大马时,也干下了许多令人发指的事件。

可是,那是人为的,这次的是天灾。我们是不是应该撇开国籍的分别,民族的分别,和理念的分别,一起协助日本人度过这段非常时期。

有时候,历史的包袱,太过沉重了。毕竟,杀死你祖父的,也不是在这灾难里死去的人。

这灾难,让我们抛开成见,也让我们学到应该从多角度去看待一件事情。

就如狄肯斯(Charles Dickens)所讲的,“这是一个最坏的时期,也是最好的时期"。(This is the worst of time, this is the best of time.)






11 March 2011

凄美的唯美

很多时候,当我们读到、听到 或看到凄美的事,我们都会不禁落泪。感伤的词、温柔的曲子,勾勒出内心最深处的感觉,而感动了自己。

凄美,往往都伴随着遗憾,追悔。因为错过了,所以美丽;因为不想忘记,所以永恒。

但是,为什么我们对为唯美,却抱着怀疑的心态?

我们,把简单复杂化,甚至扼杀那相信美好结局的念头。

我们咒骂那些放弃追寻美好的人,却把自己捆绑在回忆和感觉的牢狱里。

凄美,让人感动,却也带来了遗憾;唯美,让人幸福,却无法令人信服。

可悲的美好。




09 March 2011

转化

最近,阳光普照,心情都特别好。大家都说,春天来了。

可是,那温度呢,却有点儿不太对劲。莫非东方人的鸟语花香,春暖花开,和西方人的春天有所不同?

来了英国那么多个月,那温度还在十度以下游走。讲话时,仍然在吐云吞雾。

是时候了。气候的转化,也象征着生活的转变;生活的转变,也表示着心情的变化。

deadlines 一个接一个的不请自来,想赶又赶不走。想了一想,还是埋头完成吧!

就像黑奴还没有遇到林肯,连出声的权利都没有。

现在的生活呢,可真象以下这句话了。

"Acting like a master, running like a hamster"


07 March 2011

简单

深夜时分,在图书馆里无所事事。闷的当儿,写起部落格来。

突然之间,想起一位朋友在facebook status 上写着:

“小时候,幸福是件简单的事;长大后,简单是件幸福的事。”

字字珠玑。值得深思。

我们走得越远,要求的更高。要求得更高,越难满足自己。简单,自然就不会来了。

原来,简单那么复杂。


03 March 2011

桌上的盒子

褐色的,娇小的,一个并不起眼的盒子。静静地躺在那里,仰望空气里的繁忙。

你在电脑面前,疑惑地打着字,瞟一瞟那盒子,然后又继续打字。

停顿的片刻,是眼睛的不知所措。到底,该不该看着那盒子,还是让自己喘不过气。

似乎很久没有移动过,忘了它待在那里已有一段时间。

原以为春天到了,没想到温度依旧在0与10之间徘徊。冷冻的空气,把声音里的关怀,收藏了起来。

那盒子,也许还会呆在那里,好一段时间。

02 March 2011

回忆不痛

好像很久了。如果没人问起,看来,那将会被埋在心坎处。

望着窗口,傻傻地发呆着。嘴角笑着,痛在想起。

原来,我还没有忘记。只是,把它丢进箱子里罢了。

寒冷的天气,让自己更有理由挖掘回自己的回忆。

那心,撕裂地呐喊,给我一个理由忘记。

蓦然回首,似乎有段时间,没看见那熟悉的背影了。没想到,人面不知何处去,记忆仍停留在这一格。

其实,我现在才明白,回忆不痛,痛在想起。